Koliko je sigurno letenje?

Leteći strojevi ilustrirali su izreku naše mladosti, ‘što ide gore, mora pasti’.” Ovaj skeptičan komentar objavljen je u New York Timesu od 25. svibnja 1908., samo nekoliko godina nakon slavnog leta braće Wright. Pisac, koji očito još uvijek sumnja u budućnost leta, ustvrdio je da se san o zračnom putovanju možda nikada neće ostvariti. Koliko se to predviđanje pokazalo pogrešnim. Putovanje zrakoplovom danas je uobičajeno kao što su nekada bili parni brodovi. U roku od samo jednog stoljeća, zračni promet se transformirao iz slabašnih naprava na prijelazu iz 19. stoljeća u elegantne jumbo računalno opremljene avione koje danas vidimo i koji putuju brže od brzine zvuka. Zrakoplovstvo je doista pretvorilo 20. i 21. stoljeće u drugi svijet.

Međutim, neki i dalje sumnjaju u sigurnost zračnog putovanja. Pogledajmo koliko je zrakoplovstvo sigurno i koje mjere se poduzimaju kako bi se osigurala njegova sigurnost. Kao prvo, avion je sigurniji od automobila. Oko pola milijuna ljudi pogine na cestama svake godine u usporedbi s manje od 2000 u zrakoplovnim nesrećama. Zapravo, samo se putovanje autobusom u Sjedinjenim Državama smatra sigurnijim. Što avione čini sigurnijim? Kao prvo, avioni ne lete u neposrednoj blizini. Drugi razlog je činjenica da su posade zrakoplovnih prijevoznika visoko obučene i da imaju profesionalniji pristup kada su u pitanju njihove odgovornosti. Na primjer, očekuje se da će kapetan Boeinga 747 imati oko 30 godina letačkog iskustva i obično će biti u pedesetim godinama. Takvi standardi mogu se naći kod svih članova posade i to dramatično smanjuje mogućnost da sve pođe po zlu. Uostalom, ovdje su životi na kocki.

U pilotskoj kabini dupliciraju se svi primarni instrumenti potrebni za siguran let, kako za kapetana tako i za kopilota. To osigurava da u slučaju da se kapetan sruši, kopilot ima potpunu kontrolu nad zrakoplovom. Još jedna mjera opreza u zračnom prometu je da i kopilot i kapetan mogu međusobno nadzirati instrumente kako bi osigurali da daju iste indikacije. Od kapetana i kopilota također se očekuju različiti obroci kako bi u slučaju trovanja hranom samo jedan od njih bio pogođen. Kako bi se osigurala kontrola pokretnih dijelova poput stajnog trapa, obično postoji udvostručenje ili utrostručenje hidrauličkih sustava u slučaju kvara. Bez sumnje se putovanje zrakoplovom shvaća ozbiljno i možete biti sigurni sljedeći put kada krenete na let.